טיול האיגוד לשומרון

מאת: בת-שבע נוסבאום, עריכה: שירלי אונגר

אזור השומרון הוא אזור שאין מרבים לטייל בו, אך האזור הזה הוא מאגר בלתי נדלה של הפתעות.
הטיול החל במעבר דרך העיר אריאל אותה מכירים כולם גם בזכות האוניברסיטה שבה, ובזכות היכל התרבות היפהפה הממוקם בה. זוהי עיר מתפתחת ומשגשגת. באזור השומרון מצויים כ-33 ישובים פורחים, אזור תעשייה הכולל יקב יינות, תעשיית שמן זית ועוד.
האזור כולו איננו ממש יעד לטיולים. הוא מוכר בעיקר בשל המחלוקת הנמשכת של התנחלויות ויישובים שנויים במחלוקת. רק כשמגיעים לאזור מתוודעים למקומות היפים והמטופחים ולאנשים חביבים ומסבירי פנים.

יקב טורא שליד ברקן

הנקודה הבאה בטיול – ברקן יישוב פורח שלידו אזור תעשייה נרחב. בברקן מייצרים מגוון מוצרים, החל ממוצרי מזון, דרך מוצרי פלסטיק ועוד. התעשייה הזו מוחרמת ע"י ה-BDS , למרות שעובדים שם יהודים וערבים מהיישובים הסמוכים, העובדים שכם אל שכם ומקבלים משכורת שווה.

ביישובי השומרון יש צורך בעובדים ויש תעסוקה מלאה, בעוד שביישובי הערבים קיימת אבטלה חמורה והמשכורות שם מינימליות שאינן מספיקות לכלכלת המשפחה, הרי שהעובדים בברקן נחשבים ל"עשירים" ומשכורתם פי 3 או 4 מהמקובל בכפריהם. ה-BDS מחרים אותם רק משום שהם עובדים מעבר לקו הירוק, וכמובן גם מתוך שנאת ישראל.

בישוב ברקן קבלו את פנינו בבניין המועצה האזורית שומרון בשתייה ובמצגת עם הסברים מפורטים ומעניינים של בועז העצני מדריך הטיול שליווה אותנו לכל אורך הדרך. בנוסף פגשנו ביו"ר המועצה – יוסי דגן שברך אותנו והוסיף גם הוא מילותיו על השומרון.
בהמשך הסיור הגענו ליישוב רחלים, שם טעמנו מהיינות המשובחים ומשמן הזית מתוצרתם.

אם כי נסענו באוטובוס ממוגן, התחושה הייתה של בטחון מלא. הנסיעה עצמה היא בכבישים סלולים ונוחים. המשכנו לכיוון שכם, כאשר סביבנו בנייני פאר מטופחים של הערבים הגרים באזור, המשפצים את בתיהם לתפארת.

תופעה מעניינת היא, שדווקא במקומות מבוססים ומסודרים קצב הגידול הפנימי הואט בהרבה לעומת קצב גידול האוכלוסין. באוכלוסייה היהודית. עד לפני זמן לא רב איש לא חזה אפשרות שכזו.

בדרכנו עצרנו ביישוב איתמר, הידוע בשל הפיגוע המחריד (משפחת שאבו) שארע בו . באיתמר מתגוררים כ-1200 איש. נמצאת שם חווה אורגנית של מוצרים כמו ביצים, מוצרי חלב ומוצרים אורגניים אחרים (חוות גבעות עולם), המשווקים לכל המדינה. באיתמר פגשנו את תושב המקום בני זגרון שסיפר לנו איך זה לגור באיתמר. ניכר באיתמר כי האזור מסודר ומטופח, ונראה שהתושבים משקיעים מכוחם ומרצם, אוהבים את המקום וקשורים אליו.

טיול האיגוד בשומרון – איתמר

חלפנו על פני אילון מורה, והגענו לתצפית העפלנו למרומי הר כביר אל קבר השיח' בילאל. הר כביר הוא אחת מנקודות התצפית המדהימות שיש בא"י.

את הטיול באזור אילון מורה ליווה בני קצובר המכהן כיו"ר ועד מתיישבי השומרון, שלמעשה גייס את הגרעין המייסד של השומרון. הוא הסביר ותאר את תחילת ההתיישבות באזור , את המצב הביטחוני והפוליטי (מנקודת מבטו, כמובן). בני, דמות מוכרת בקיא בענייני האזור והפוליטיקה ומכריז שלא יהסס להתעמת עם השלטון במידה וייווצר מצב מסוים באזור או שייקבעו גבולות חדשים בניסיונות לקדם שלום עם הערבים.

לצורך הבהרת המצב הגיאוגרפי , יצאנו למצפה שלושת הימים: הים התיכון, ים המלח וים כנרת. בנקודת התצפית הגבוהה הזו ניתן לראות 70 ק"מ של רוחבה של המדינה, מותנים צרות ללא ספק. תוך כדי הסברים על היישובים , בני התייחס בדבריו למאבקים הפוליטיים, כולל הסכמי אוסלו, תקופת אריאל שרון , ההתנתקות ומשמעותה. מעל הנקודה הגבוהה של התצפית ניתן לראות את התפרסותם של יישובים יהודיים וערביים, ביניהם היאחזויות לא חוקיות. בדבריו הוא מביא מובאות מן התנ"ך על זכותנו על הארץ וכו', וכן ממצאים ארכיאולוגיים המעידים על עברנו ושייכותנו ההיסטורית לאזור. הנופים מרשימים למרות האובך שכיסה את האופק. עם זאת בלטו השטחים הירוקים , מטעי הכרמים והזיתים , באותם שטחים שעמדו בשיממונם ועתה הפכו פוריים וירוקים אין ספק שההתיישבות תרמה רבות לפיתוח השומרון.

היישוב הר ברכה שליד שכם הוא מקום מגוריהם של השומרונים זו הייתה הנקודה האחרונה בטיול. בשכם נמצא קבר יוסף והשומרונים הם השומרים עליו מזה שנים רבות.

הר ברכה הר גריזים

בדרכנו למדנו כי 70% מכבישי יהודה ושומרון חסומים לכניסה ליהודים, במטרה למנוע פיגועים או להקשות עליהם. עדיין רבה הדרך והעבודה רבה עוד לפנינו, אך לנוכח ההתלהבות ואהבת התושבים לאדמה הזו, הכל עוד אפשרי.

הטיול היה מרתק ומעניין, ולרובנו הייתה זו היכרות ישירה וראשונית עם האזור המיוחד הזה.

תצפית כללית על הנוף בשומרון

ולטובת כולנו וכל מי שקורא את הכתבה להלן קישור למגוון תמונות מהטיול.

להלן קישור למגוון תמונות מהטיול.